Vanliga frågor och svar

Är mitt ombud ett försäkringsbolag?

Nej, Mitt Ombud är ett anspråksombud. Vi agerar ombud och företräder dig som vill göra anspråk på ersättning från ditt egna försäkringsbolag men inte själv vill, kan eller orkar.

VILKA TYPER AV ÄRENDEN KAN JAG FÅ HJÄLP MED?

Vi hanterar ärenden inom kategorin sjukdom, olycksfall och överfall, ersättning för ärr samt ersättning från din barnförsäkring om du fyllt 18 år.

HUR FUNGERAR DET?

Du fyller i en ansökan som vi går igenom. Du signerar sedan en digital fullmakt för att vi ska kunna företräda dig. När ärendet är klart betalas eventuell ersättning ut direkt till ditt konto och du får en faktura av oss på arvode för vår tjänst. Därefter upphävs fullmakten och vårt uppdrag är slutfört. Läs mer under fliken så fungerar det.

Vad kostar det att anlita Mitt Ombud?

Vi tar ut ett procentuellt arvode baserat på din utbetalda försäkringsersättning. Vårt arvode är 22% av din totala försäkringsersättning med en gräns på högst 25 000 kr. Om du mot förmodan inte har rätt till någon ersättning är vårt arvode 0 kr för utförd tjänst.

KAN NI ANVÄNDA FULLMAKTEN TILL ANNAT?

Nej. Den fullmakt du signerar har vi bara rätt att använda till det skadeärende du har anmält och vill ha hjälp med. Fullmakten upphävs skriftligt när skadeärendet är avslutat.

Måste jag vara 18 år för att anlita er?

Ja. En omyndig person har ej rätt att ingå avtal och kan därmed inte anlita oss.

KAN JAG ANLITA ER I MITT OMYNDIGA BARNS ÄRENDE?

Nej. Vi anser att ett barns försäkringsersättning ska gå till barnet och ej till arvode för ett ombud som en vårdnadshavare har valt att anlita. Ditt barn kan själv välja att anlita Mitt Ombud efter 18 år fyllda.

Hur kan jag få ersättning efter en skada?

För att kunna ansöka om försäkringsersättning måste du haft en giltig försäkring innan din skada inträffade. Försäkringsbolagen regler sedan rätten till ersättning utifrån sina villkor. Karenstider och villkor varierar mellan olika försäkringsbolag. 

Vad kan jag få ersättning för?

Från en försäkring kan du ha rätt till ersättning för sjukdomar och diagnoser (fysiska, psykiska och neuropsykiatriska), olycksfall, ärr eller en bestående nedsättning av kroppens funktion (medicinsk invaliditet). Du kan även ha rätt till ersättning för kostnader, sjukhusvistelse eller sjukskrivning.

HUR FÅR JAG MIN FÖRSÄKRINGSERSÄTTNING?

Ditt försäkringsbolag betalar ut försäkringsersättningen direkt till ditt angivna bankkonto och samtidigt får du en faktura från Mitt Ombud på arvode för utförd tjänst. Du erhåller därmed ersättningen utan att den först landar hos oss som mellanhand.

HUR BESTÄMS SUMMAN PÅ ERSÄTTNINGEN?

Ditt försäkringsbolag reglerar skadan och fastställer rätten till och summan på försäkringsersättningen. Ersättningen varierar beroende vilken försäkring du har. Mitt Ombud varken reglerar eller tar beslut om summan på ersättningen.

VAD HAR NI FÖR KOMPETENS?

Mitt Ombud består av före detta skadereglerare och rådgivare som arbetat i flera år inom olika områden i försäkringsbranschen. Vi har mycket god kompetens om skadereglering samt tolkning och tillämpning av försäkringsvillkor och försäkringsbeslut.

Hur gör jag för att häva fullmakten jag lämnat?

Vi tillämpar distansavtalslagen vilket innebär att du inom 14 dagar har rätt att återkalla fullmakten. Efter 14 dagar från att du signerade fullmakten, har du enligt villkoren bundit dig till att låta Mitt Ombud företräda dig tills skadan är färdigreglerad. Mitt Ombud tar inte ut någon avgift om du väljer att häva fullmakten inom 14 dagar.

Hur lång handläggningstid har ni?

Vi återkopplar och påbörjar hanteringen av ditt ärende inom 24 timmar från att din ansökan inkommer. Försäkringsbolagens handläggningstid kan variera från någon vecka till flera månader, denna handläggningstid kan inte Mitt Ombud påverka.

HUR KONTAKTAR JAG ER?

Du kontaktar oss via vår mail info@mittombud.se vi svarar alltid på mail inom 24 timmar oberoende av vardag, helg eller högtider. Vill du bli uppringd anger du på vilket nummer vi når dig och vilken tid du önskar bli uppringd. Hos oss slipper du telefonköer!

Jag har inte fått svar på min fråga

Kontakta oss på info@mittombud.se med din fråga, vi återkopplar inom 24 timmar!

© 2024 Mitt Ombud Claims Consulting AB orgnr. 559303-0314