”Mitt ombud” eller ”ombudet” avser Mitt Ombud Claims Consulting AB, org. nr. 559303-0314
”Kunden” menar på den fysiska person som ingår avtal med Mitt Ombud i enlighet med dessa villkor och inkommit med en undertecknad fullmakt.
”Skadeärende” avser skadeärendet som anges på den undertecknade fullmakten.
Med ”motpart” eller ”försäkringsbolag” avses brottsoffermyndigheten, försäkringsbolag och andra motparter som mot vilka Kunden och Mitt Ombud kan rikta ersättningsanspråk från.
”Tjänsten” Mitt Ombuds åtagande att driva ersättningsanspråk mot motpart i enlighet med definitionen i avsnitt 3 i dessa användarvillkor.
Med ”Försäkringsersättning(en)” avses den ersättning inklusive dröjsmål som kunden erhåller från motpart eller försäkringsbolag i skadeärendet.
2.1 Avtalet träder i kraft från och med den dagen undertecknad fullmakt kommit Mitt ombud tillhanda. Avtalet är giltigt tills det att upphör att gälla enligt p. 2.3-2.5.
2.2 Avtalet gäller från att avtalet har ingåtts enligt p. 3.1 till dess kunden erhållit full ersättning enligt p. 2.5, annat beslut från motpart enligt p. 2.3 eller upphörande i förtid enligt p. 2.4, 2.5.
Avtalets upphörande
2.3 Avtalet upphör att gälla om kunden nekas ersättning av motpart och kunden och ombudet kommer överens om att inte överklaga beslutet eller att ombudet meddelar att det ej fortsätter att företräda kunden som ombud.
2.4 Mitt Ombud kan när som helst säga upp avtalet genom ett skriftligt förfarande till kunden om bedömning är utav den karaktär att det inte finns någon möjlighet för kunden att erhålla ersättning eller att kunden frånsagt sig sina skyldigheter enligt p. 5.1 Uppsägning gäller från och med den dag uppsägningen ska anses ha kommit kunden tillhanda enligt p. 6.2.
2.5 När samtlig försäkringsersättning som kund är berättigad till i skadeärendet har utbetalats till kunden och arvode enligt p. 5 har kommit ombudet tillhanda.
2.6 Ingånget avtal som kunden avslutar utan grund upphör att gälla och kunden debiteras enligt p. 4.2.
2.7 Kunden har enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att frånträda avtalet genom att till Mitt Ombud skriftligt eller muntligt lämna ett meddelande inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks enligt p. 2.1. Efter ångerfristen om 14 dagar upphör ångerrätten att gälla.
3. Mitt Ombud och uppdraget
3.1 Omfattningen av uppdraget eller tjänsten åtar Mitt Ombud att bedöma vilka
ersättningar kunden kan erhålla med anledning av skadeärendet. Bedömningen gör Mitt Ombud med utgångspunkt i de uppgifter som kunden delger ombudet.
Framställa ersättningsanspråk mot de försäkringsbolag Kunden kan erhålla ersättning ifrån enligt första stycket.
Ombudet är skyldigt att meddela kunder vid väsentliga händelser som inträffar i kundens ärende.
Att föra kundens anspråk och på så vis driva in betalning med ledning av uppgifter angivna i första stycket.
3.2 Uppdraget innebär inte någon garanti för kunden att ta emot försäkringsersättning eller någon garanti på ersättningens storlek.
3.3 Uppdraget omfattar endast ersättningskrav som kan ställas mot försäkringsbolaget med stöd i försäkringsbolagets villkor. Mitt Ombud är inte skyldiga att driva skadeståndsrättsliga krav.
3.4 Mitt Ombud är inte skyldiga att överklaga eller ompröva ett beslut från försäkringsbolaget om inte kunden och bolaget kommer överens att driva frågan. Bolaget bedriver aldrig tvister i domstol.
3.5 Mitt Ombud är berättigade, men inte skyldiga, att på Kundens vägnar och om bolaget bedömer det nödvändigt att inhämta uppgifter som kan anses vara av betydelse för rätten till försäkringsersättning, såsom journalutdrag och annan likvärdig dokumentation, och/eller vidta åtgärder för betydelse för rätten till försäkringsersättning, såsom att göra en polisanmälan.
3.6 Mitt Ombud är berättigade, men inte skyldiga, att på kundens vägnar inhämta och lagra uppgifter från försäkringsbolag som rör kundens tecknade och gällande försäkringar, samt att inhämta uppgifter avseende kundens engagemang, såsom uppgifter om arbetsplats, fackföreningar och likvärdiga medlemskap.
Arvode och arvodets storlek
4.1 Vid händelsen att kunden inte har rätt till ersättning från försäkringsbolaget med anledning av anmält ärende har inte Mitt Ombud rätt till något arvode. I annat fall ska kunden betala ett arvode motsvarande 22 procent inklusive mervärdesskatt av försäkringsersättningen. Arvodet till Mitt Ombud kan inte överstiga 25 000 kronor.
4.2 Om kunden utan skälig grund säger upp avtalet i förtid, eller om Mitt Ombud på grund av omständigheter som beror på kunden säger upp avtalet i förtid, ska kunden alltjämt erlägga ersättning enligt p. 5.1 eller annat belopp som Mitt Ombud bedömer skäligt sett till ärendets art och omfattning.
4.3 I fall som avses i p. 4.2 har Mitt Ombud rätt, trots avtalets upphörande, att inhämta nödvändiga uppgifter som berör Mitt Ombuds rätt till ersättning. På begäran ska Mitt Ombud tillställas kopior på de handlingarna bolaget önskar ta del av. Begäran ställd av Mitt Ombud ska infrias inom 14 dagar från det att begäran avsänts eller på annat sätt meddelats kunden.
4.4 Vill kunden överklaga ett försäkringsbeslut efter överenskommelse med Mitt Ombud ska kunden betala en administrativ avgift om 300 kronor och 10 procent av eventuell ytterligare ersättning. Leder inte överklagan till någon höjning av försäkringsersättning debiteras endast den administrativa avgiften.
Beräkning av arvodet
4.5 Mitt Ombud är berättigat arvode grundat på all försäkringsersättning oavsett om det varit Mitt Ombud, annat ombud eller kunden själv som drivit kravet eller på annat sätt varit anledningen till att kunden erhållit ersättning från försäkringsbolaget. Mitt Ombuds rätt till arvode ska inte påverkas av att kunden utan avtalsrättsligt stöd, säger upp avtalet i förtid eller om Mitt Ombud på grund av omständighet som beror på kunden säger upp avtalet i förtid.
4.6 Om kunden avtalsenligt säger upp avtalet i förtid i enlighet med punkt 2.7, eller för det fall att Mitt Ombud säger upp avtalet i förtid på grund av omständighet som inte beror på kunden, är Mitt Ombud berättigat till arvode endast i förhållande till den del av ersättning som utgetts från försäkringsbolaget som en följd av Mitt Ombuds uppdrag.
Kundens allmänna skyldigheter
5.1 Kunden åtar sig att:
5.1.1 Upphöra med egna förhandlingar gentemot sitt försäkringsbolag i gällandet ärende och omgående informera Mitt Ombud om mottagen korrespondens från berört försäkringsbolag eller annan kontakt med försäkringsbolaget.
5.1.2 På Mitt Ombuds begäran tillhandahålla sådan information som är av väsentlighet för bolaget möjlighet att utföra uppdraget
5.1.3 Svara sanningsenligt utan onödigt dröjsmål på frågor från Mitt Ombud som är av väsentlighet för utförandet av uppdraget
5.1.4 Lojalt samarbeta med Mitt Ombud och inte på något vis hindra utförandet av uppdraget. Detta åtagande innefattar, men är inte begränsat till, att kunden ska ha anses brutit mot avtalet i de fall kunden, trots påminnelser, inte besvarar på Mitt Ombuds frågor.
5.1.5 Om kunden erhåller direkt utbetalning av ersättning från försäkringsbolaget eller annan ska kunden omgående informera Mitt Ombud om detta. Mitt
Ombud har efter ingånget avtal rättighet att inhämta information från försäkringsbolaget om sådan eventuell utbetalning och utbetalningens storlek.
5.1.6 Att inte, utan Mitt Ombuds medgivande, överlåta rätten till ersättning från försäkringsbolaget.
5.2 Genom åtagandet, åtar kunden sig att genom sig själv eller annat anlitat ombud, utan Mitt Ombuds medgivande, för några förhandlingar eller diskussioner direkt med försäkringsbolaget gällande skadan. Om kunden blir kontaktad med anledning av skadan eller av annan som erbjuder sig att driva kundens anspråk är kunden skyldig att hänvisa dessa till Mitt Ombud.
5.3 Om kunden agerar illojalt eller brister i sina skyldigheter, kan avtalet sägas upp i förtid, eller debiteras i enlighet med p. 4.2.
6.1 Meddelanden från Mitt Ombud får tillställas kunden på angiven elektronisk adress, angivet telefonnummer, angiven fysisk adress eller på kundens folkbokföringsadress. I det fall Mitt Ombud anser det lämpligt kan det meddelas via www.mittombud.se
6.2 Om Mitt Ombud har skickat ett meddelande med ordinarie post ska meddelandet anses ha kommit kunden till handa på den sjunde dagen efter avsändandet.
Första stycket gäller även meddelanden som meddelas via www.mittombud.se
Har meddelandet sänts via elektronisk post ska meddelandet anses ha kommit kunden till handa omedelbart.
6.3 Meddelanden från kunden till Mitt Ombud ska tillhandahållas på samma tillvägagångssätt som anvisas av Mitt Ombud
7.1 Försäkringsersättning
som utgår från försäkringsbolaget betalas ut genom insättning på av kunden angivet bankkonto.
Mitt Ombuds arvode för utfört uppdrag erhålles genom fordran till kund via
faktura. Kunden förbinder sig att betala faktura innan den förfaller till
betalning. Faktura som förfaller till betalning debiteras med påminnelseavgift
samt dröjsmålsränta enligt lag. Mitt Ombud har rätt att driva in förfallen
faktura via inkassobolag.
8.1 Mitt Ombud har rätt att ändra eller att göra tillägg i avtalet. Ändringar eller tillägg i avtal ska meddelas kunden senast tre månader innan ikraftträdandet.
9.1 Mitt Ombud ansvarar endast för direkt skada på grund av oaktsamhet. Bolaget skadeståndsansvar ska aldrig överstiga ett (1) vid var tid gällande prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).
9.2 Alla fel i uppdraget eller tjänsten ska reklameras till Mitt Ombud utan dröjsmål och senast tre månader från det att kunden bort eller fått kännedom om felet, dock senast inom ett år från felet uppkomst. I de fall kunden ej har reklamerat felet i enlighet med vad som ställs i punk 9.2 har kunden förlorat rätten att göra felet gällande mot Mitt Ombud.
10.1 Avtalet i sin helhet innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts eller ställs till kundens förfogande. Kunden får heller inte kopiera eller ändra programvara eller annat material som hör till uppdraget.
11.1 Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller fullgöra viss förpliktelse enligt Avtalet om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts kontroll, exempelvis myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt, blockad, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse, och omständigheterna förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörandet av sådan förpliktelse.
12.1 Eventuell tvist gällande avtalet eller med anledning av avtalet ska avgöras av svensk allmän domstol enligt svensk rätt.
Avtalsvillkor enligt ovan har uppdaterats per den 1 juni 2024.
Dataskydd och information om behandling av personuppgifter
Det är viktigt för oss att vara transparenta med hur och varför vi behandlar dina personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi hämtar från tredje part. I följande policy beskriver vi därför från vilka källor vi samlar in personuppgifter, vilka uppgifter vi behandlar, varför och hur länge, till vilka mottagare vi delar uppgifter samt vilka dina rättigheter som kund i enlighet med gällande dataskyddlagstiftning.
Vi värnar om dina personuppgifter, personuppgifter är all den information som kan användas för att identifiera en enskild person.
Hur inhämtar vi personuppgifter och från vem inhämtar vi dessa?
Vi kan komma att samla in uppgifter hos andra parter, så kallade tredje part, detta utöver de uppgifter som du själv lämnar till oss eller de uppgifter vi samlar in i samband med att du blir kund hos oss.
För att kunna agera anspråksombud åt dig som kund behöver vi samla personuppgifter från ditt försäkringsbolag, för att kunna hantera ditt försäkringsärende, från vårdgivare – både offentliga och privata för att kunna föra ditt försäkringsärende framåt gentemot ditt försäkringsbolag och från offentliga myndigheter, polis, domstol och Försäkringskassan i de fall att det är relevant för ditt försäkringsärende.
Hur behandlar Mitt Ombud dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter med utgångspunkt i att genomföra våra förpliktelser mot dig som kund. Vårt ändamål är att inte behandla fler personuppgifter än de som är utav väsentlighet för ärendets ändamål.
Personuppgifter såsom namn, kundnummer, personnummer, kontaktuppgifter behandlas av oss som ombud för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig enligt villkoren i tjänsten. Personnummer används för att säkerställa din identitet. Personuppgifterna används också för att på ett korrekt sätt kunna besvara dina förfrågningar gällande ett pågående ärende.
Tillhandahålla och fullgöra avtal om bokföring, marknadsföring och tjänster
För att kunna fullgöra och tillhandahåller tjänsten som du som kund använder dig av behöver vi behandla dina personuppgifter. Personuppgifterna behandlas för vår fakturering, hantering av klagomål, för hjälp kring frågor om din tjänst när du kontaktar oss och för att beivra våra rättigheter och fullgöra vårt avtal gentemot dig som kund. De personuppgifter som det rör sig om är identitetsrelaterade personuppgifter, ekonomiska personuppgifter och kontaktuppgifter.
För att kunna möjliggöra vår marknadsföring av vår tjänst till och för att kunna hantera utskick av nyhetsbrev och annan nyttig information om företaget som du som kund är intresserade av hanterar vi dina personuppgifter, i marknadsföringssyfte rör det sig om kontaktuppgifter.
För att kunna fullgöra våra bokföringsskyldigheter som åvilar oss enligt lag, hanterar vi dina personuppgifter, kontaktuppgifter, ekonomiska uppgifter och identitetsrelaterade uppgifter.
Vad är vårt rättsliga ändamål för vår behandling av dina personuppgifter?
Syftet för vår behandling av dina personuppgifter är att tillhandahålla och administrera den tjänst som är avtalad om, samt att fullgöra de kraven som exempelvis skattelagstiftningen och bokföringslagen ställer på oss som ombud. Fortsättningsvis när vi behandlar dina uppgifter kring marknadsföringssyften så gör vi det med beaktande av våra intressen och av dina intressen som kund, eftersom vi är av det anseende att behandlingen av dessa uppgifter kommer att vara till fördel för dig som kund hos oss.
Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?
Vi lagrar och hanterar dina personuppgifter under den tiden du är kund hos oss och tills vi anser att ärendet är helt avslutat och upp till tio år därefter. Dels för att uppfylla kraven som tjänstegivare och för at uppfylla kraven som skattelagstiftningen och bokföringslagen ställer på oss. När syftet med uppgifterna och handlingarna är uppnått eller tills det att lagringstiden löpt ut raderas eller anonymiseras dina handlingar och personuppgifter på ett säkert sätt i enlighet med gällande lagstiftning.
Om cookies
Webbplatsen gör det möjligt för servern att hålla reda på en besökares beteende, preferenser eller identitet (såvida den är känd). De cookies som används på vår hemsida är:
Cookies som vi använder används i syfte av att förbättra din kundupplevelse hos oss. De gör att sidan har en bra funktionalitet och underlättar din användning. De används för att samla in data i ändamål att möjliggöra individanpassad kommunikation till dig som användare.
Du som besökare av webbplatsen kan när som helst ändra inställningarna och således användningen av cookies. Du kan välja att endast acceptera vissa cookies, blockera samtliga eller radera dessa när du stänger din enhet eller webbläsare. Om du väljer att blockera cookies innebär det att webbplatsen i sin helhet får en sämre funktionalitet.
Delande av personuppgifter
Vi delar endast personuppgifter till utomstående som är nödvändiga för att uppfylla våra förpliktelser eller enligt lag. Vårt utgångsläge är att inte lämna ut registrerade personuppgifter som den registrerade inte har samtyckt till såvida det inte avviker från första meningen i denna text. När vi lämnar ut personuppgifter säkerställer vi att dessa behandlas tryggt och säkert i enlighet med gällande lagstiftning och praxis.
För att uppfylla vår plikt som framgår genom avtalet delar vi personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till oss. Företagen som tagit emot dessa uppgifter får inte använda dina uppgifter för egna ändamål och är skyldiga enligt lag och avtal att säkerställa att dina uppgifter skyddas. De får heller inte dela dina personuppgifter med tredje part utan att vi har godkänt detta.
I viss mån kan vi vara skyldiga enligt lag att lämna nödvändiga personuppgifter till myndigheter.
Hur skyddar Mitt Ombud dina personuppgifter?
Dina personuppgifter skyddas främst genom organisatoriska lösningar kombinerat med tekniska element. Vi har vidtagit säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig eller olovlig åtkomst. Vi arbetar kontinuerligt med rutiner och arbetssätt för att kunna hantera dina uppgifter på ett korrekt och säkert sätt. De är endast personer med relevans till ditt ärende som faktiskt har tillgång till dina personuppgifter.
Vad är dina rättigheter?
När du registrerar dig hos oss har du följande rättigheter:
Dessa kriterier gäller inte om vi är skyldiga enligt lag, exempelvis bokföringslagen, att behålla dina personuppgifter.
Ansvariga för hantering av dina personuppgifter
Om du vill åberopa dina rättigheter eller har frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Vid klagomål eller missnöje har du rätt att kontakta tillsynsmyndigheten.
© 2024 Mitt Ombud Claims Consulting AB orgnr. 559303-0314
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |